Program HSZ-ES

TEMELJNE ODREDNICE PROGRAMA HSZ-ES

Svaki građanin Republike Hrvatske ima osnovna prava na slobodu, rad, jednakost i odgovarajuće uvjete života i na život u dostojanstvu i u blagostanju, uz zaštitu i poboljšavanje okoliša za sadašnje i buduće generacije.

I. PROGRAMSKA DEKLARACIJA HSZ-ES

HRVATSKA STRANKA ZELENIH – EKO SAVEZ JE HRVATSKA POLITIČKA STRANKA KOJA NASTOJI OSTVARITI NAPREDAK U SVIM OBLASTIMA LJUDSKOG ŽIVOTA UZ JASNO OPREDJELJENJE ZAŠTITE INTERESA LJUDI I OKOLINE U KOJOJ ŽIVE I RADE.

Osnova programa su 5 J.

  1. Jedinstvo i zajedničko odlučivanje svih građana oko odluka važnih za budućnost zemlje
  2. Jednakost svih građana, bez privilegiranih
  3. Javno (transparentno) poslovanje
  4. Jasni i nedvosmisleni zakoni (svi zakoni moraju biti razumljivi svakom pojedincu)
  5. Jednostavna administracija (reorganizacija i optimizacija)

Prioriteti:

HSZ-ES zahtjeva trenutnu promjenu ustava kojim će se zaštititi strateški interes RH:

  1. hrvatsko more-donošenje gospodarskog pojasa i zabrana davanja koncesija (umjesto koncesija, ugovori koji se obnavljaju svake godine, ako država ima koristi od koncesionara i ako poštuje zakone RH)
  2. izvore vode i sve slatkovodne vode – zabrana davanja koncesija (umjesto koncesija, ugovori koji se obnavljaju svake godine, ako država ima koristi od koncesionara i ako poštuje zakone RH)
  3. obradive poljoprivredne površine (strateški važne u slučaju nestašice hrane na svjetskom tržištu) – nijedan pojedinac ne može prodati zemlju, već država ima pravo prvootkupa po trenutno važećim cijenama također uz zabranu prodaje
  4. prometnice (cestovne, zračne, željezničke i riječne/pomorske) se ne mogu davati u koncesije privatnicima
  5. javne službe (npr. zagrebačke ceste, vodovod i sl.), se ne mogu davati u koncesiju privatnicima
  6. vlastiti izvori energije moraju biti pod kontrolom države i ne smiju biti niti na koji način dani u koncesiju ili vlasništvo privatnicima
  7. zabranu prodaje strateških poduzeća, kao i osnivanje novih, ako su prodana
  8. sve odluke od strateške važnosti za građane RH ne može donositi nitko osim njih samih referendumom (pobrojati koje su to odluke u Ustavu) i)unijeti u Ustav odredbu da Vlada i Sabor RH prvenstveno, bez obzira na asocijacije (EU, NATO) u kojima se nalaze, moraju voditi politiku koja je u interesu RH premda se kosila sa zahtjevima iz tih asocijacija
  9. apsolutnu zabranu zaduživanja Vladi ili bilo kojoj instituciji u vlasništvu države ili lokalne samouprave bez jasnog i transparentnog cilja što se tim zduživanjem želi postići , kako će se novac vratiti, koji su uvjeti posudbe i da li oni koji to plaćaju to žele (referendum).

Paziti s kakvim granicama se ulazi u EU jer (primjer YU) ako dođe do izlaska pamtiti će se kakve su granice bile kod ulaska.

Država mora u svakom trenutku biti u stanju funkcionirati kao samostalna i samodostatna bez obzira na trenutno stanje u svijetu – zadnja kriza nas je naučila da kada je u pitanju globalna kriza da svatko gleda sebe

II. TEMELJNA NAČELA

II.1. GOSPODARSKA POLITIKA

Postojeća gospodarska politika je neuspješna što dokazuje 50 mld. € duga, najmanji gospodarski rast u EU, enormna nezaposlenost koja još raste, katastrofalna politika uvoza svega i svačega, rasprodaja strateških poduzeća, privatizacija pod svaku cijenu, multipliciranje administracije nasuprot proizvodnji, ogromni nameti poduzetničkom sektoru itd. itd.

Osnovno je zadržati strateška poduzeća, a u onim sektorima koje smo prodali, stvoriti nova. Država nije loš gospodar već je država pretvorila državna poduzeća, lokalnu samoupravu i ministarstva u socijalne ustanove gdje nije važno kako radiš, već kako glasaš. Privatnik kada otkupi državno poduzeće, rukovodeći se time da 20% ljudi u poduzeću radi 80% poslova, reorganizira poduzeće tako da eliminira sve dijelove poduzeća koji ne donose dobit, otpusti 65% ljudi, a budući da u onih 35% tako i tako 20% radi 80% poslova natjera onih 15% da odrade 15% poslova, te dobiva u najgorem slučaju slijedeće:

  • otpisom dijelova poduzeća koji ne donose dobit povećava dobit min. 10-15%
  • otkazom 65% djelatnika, štedi 65% bruto plaća i davanja što mu povećava višestruko dobit jer na tim djelatnicima gubi samo 5% u ukupnoj dobiti poduzeća
  • primjer HT, sa 15.000 djelatnika sada ima oko 4-5.000, otpali su svi neisplativi sektori i uprkos konkurenciji ima ogromnu dobit. Pitanje: na čij teret su pali otpušteni djelatnici. Dakle, država sanira gubitke poduzeća, proda ga za male novce i još zbrine na račun svih ostalih građana otpuštene djelatnike. Put u propast.

U državna poduzeća dovesti stručnjake, koji će provesti reorganizaciju iz socijalnih u konkurentna poduzeća. Privatnim poduzetnicima dati jasna pravila igre, davanjem beneficija onima koji pošteno rade, a prevarante drastično kažnjavati. Reorganizirati ministarstva i lokalnu samoupravu, javna poduzeća i ustanove samo po načelu jednostavnosti djelovanja, brzine rada i efikasnosti (uvesti detaljnu i javnu kontrolu troškova) Ukinuti stotine gradonačelničkih mjesta, stotine gradskih skupština, vozne parkove, najme za prostore i sl. što koštaju milijarde, a služe – ničemu. Uvesti u takve gradove namjesnike.

Osnovni temelj gospodarstva u RH:

  • turizam
  • poljoprivreda (zdrava hrana)
  • ribarstvo
  • pitka voda
  • vlastiti energetski izvori
  • dovršiti prometno povezivanje cijele Hrvatske: autoceste, željeznica, zračni i pomorsko/riječni putevi
  • razvijati telekomunikacije i informatiku
  • stvoriti jaku nacionalnu banku koja će djelovati globalno
  • javni radovi (ima mnogo područja: plinifikacija, vodovod, elektrifikacija, kanali, željeznica itd.)

Zar je pametno posuditi par milijardi € s velikim kamatama, angažirati stranu tvrtku da gradi npr. željeznicu, ta tvrtka angažira strane radnike jer su jeftiniji i ne štiti ih sindikat.

Rezultat:

  • dug par mld € stranoj banci
  • par mld € plaćeno strancima koji to potroše u svojim zemljama
  • ostane željeznica koja je koštala duplo

Javni rad:

Rezultat:

  • dug par mld € stranoj banci
  • par mld € plaćeno domaćim radnicima koji to potroše u RH čime stvaraju gospodarski rast jer taj novac kola državom
  • ostane željeznica koja sada košta u pola jer novac kola zemljom.

II.2. SOCIJALNA PRAVDA

Omogućiti svakom građaninu pravo na rad, stan, beneficirane režije i prehranu, besplatno zdravstvo i obrazovanje.

Hrvatska je bogata zemlja, dokaz je što je potkradana u YU, 20 godina cijeđena ud 1990 do danas, a još uvijek ima ogromna sredstva (koje su bogatstvo izvori pitke vode, more, nezagađena zemlja...)

Zašto je skupa voda u zemlji koja može opskrbljivati trećinu EU, zato što lokalne uprave i država dva desetljeća ne održavaju vodovodni sustav u kojem više vode iscuri nego dođe do građana.

Zašto je plin skup? Zašto imamo elektroenergetski sustav čije je poslovanje državna tajna (cijene se određuju politički), a građani plaćaju neodržavanje, krive poslovne poteze i sl. Kako to da imamo državnu naftnu kompaniju, a cijena benzina nema veze sa stanjem na svjetskom tržištu već se izračunava nekom fantastičnom formulom. Gdje je tu tržišno poslovanje, kad je vani jeftino kupujem i skladištim te spuštam cijenu, kad je vani skupo, trošim rezerve i domaće izvore, te dolako dižem cijenu. Upravo se radi obratno. Hrvatska može prehraniti i skrbiti za DESET puta više građana, pa kako to da su nas uvjerili da to ne može za broj građana prosječnog kineskog grada. Koliko su velike Nizozemska, Belgija, Češka, da li imaju veća prirodna bogatstva od Hrvatske, a hrane i skrbe za dva, tri i više puta veću populaciju.

Svi moraju raditi na iskorjenjivanju korupcije, jer je ona uzrok ubrzanog siromašenja. Nema opravdanja kada netko krade na poslu pa kaže, ovi gore kradu više. Svatko treba početi od sebe.

Ogromna sredstva se troše na zdravstvo i obrazovanje, a oni su neučinkoviti – znači negdje novac istječe iz sustava, učinkovitost, transparentnost i kontrola su rješenje. Ako država svakom zaposlenom uzima skoro još jednu plaću da bi sustav funkcionirao, a u drugim državama sustav funkcionira s upola manje nameta, slijedi zaključak da bi duplo bolje živili za te novce kada se ne bi barem polovica tih sredstava prelijevala u neznanom smjeru iz sustava.

Socijalna pravda je ostvariva samo i isključivo ako se sami građani izbore na izborima za:

  • efikasno i javno pravosuđe
  • jednakost svih pred zakonom
  • smjenu svih političara koji ne ispune predizborna obećanja
  • javnost poslovanja i financija i najmanjeg subjekta
  • nezavisne medije
  • nezavisne sindikate

Svi nezaposleni moraju imati pravo na socijalnu i zdravstvenu skrb (sukladno imovinskom statusu)

II.3. ZDRAVSTVENA POLITIKA

Sveobuhvatno, besplatno i svima dostupno efikasno zdravstvo, a posebnu skrb za osobe s posebnim potrebama, starije i djecu.

Nužno je neprekidno edukacijsko i preventivno djelovanje kroz medije i sustav kako bi građani izbjegavali štetne navike i postupke koji vode ka nekim bolestima i gubitku zdravlja.

II.4. OBRAZOVNA POLITIKA

Kako je došlo do toga da su nas kroz medije i sustav neki neidentificirani centri moći uvjerili da je normalno da učenik i student ne moraju nati ono za što se školuju već će naučiti raditi na poslu i to je postalo normalno. E pa nije normalno. Kako je moguće da su hrvatska sveučilišta neprepoznatljiva u svijetu, a susjedi bolji. Dakle, očito je da sustav ne valja.

Sustav treba pojednostavniti i to prema tržišnom principu:

  1. država treba izraditi projekciju u suradnji s HZZ o potrebnom broju učenika za pojedina zanimanja za 5 godina.
  2. država treba izraditi kataloge znanja koje moraju znati polaznici strukovnih srednjih škola i gimnazija, te fakulteta i to cjelinu. Nikakve mature, koje nisu ništa drugo nego samozvaravanje.
  3. nezavisni stručnjaci trebaju provjeriti da li učenik zna raditi to za što se školovao ili zna ili nezna, naime, ako vam dođe vodoinstalater ili će popraviti kvar ili će vam voda i dalje prštati iz puknute cijevi. Ovdje ocjene nemaju smisla.
  4. škole i fakultete treba pustiti da rade prema vlastitim programima uz pomoć Agencija (čiji je zapravo posao izrada kvalitetnih programa), a plaće uvjetovati prema postotku učenika koji prođu ispit u odnosu na broj koji bi trebali proći. Npr 80-100% prolaznosti, stimulacija od 30% na plaću. 60-80% prolaznosti, regularna plaća, 40-60% prolaznosti destimulacija od 25% i ispod 40% prolaznosti destimulacija od 50%.

Na taj način će ostati kvalitetne škole, a druge će se same ugasiti. Osnovno je da država opremi i uredi škole (što u većini škola nije slučaj) da mogu provoditi kvalitetno obrazovanje.

Isto tako je nemoguće da je fakultet u minusu, a država ga financira i još se samofinancira. I državno i privatno obrazovanje mora biti pod neprekidnom kontrolom i paskom državnih institucija.

II.5. KULTURA

Nužno je očuvanje baštine i uz neprekidno strmljenje novim pravcima i izričajima u globalnoj umjetnosti i kulturi. HSZ-ES raditi na potrebi redovitoga funkcioniranja kulturnih ustanova kao i očuvanju bogatstva ukupnog kulturnog života i stvaralaštva,. U cijeloj RH će se poticati buđenje i oživljavanje kulturnoga života uz očuvanje autohtonog kulturnog stvaralaštva i nacionalnih kulturnih i umjetničkih programa. Status umjetnika i djelatnika u kulturi mora biti jasno definiran, kao i kriteriji za klasifikaciju i vrednovanje umjetničkog i kulturnog stvaralaštva. Svi građani imaju pravo na uživanje i participiranje u kulturi i umjetnosti i to im pravo država treba omogućiti.

II.6. PRAVOSUĐE I DRŽAVNA UPRAVA

Pravni sustav treba reformirati po uzoru na anglosaksonski sustav, s obzirom na pouke koje smo dobili preko Haškog suda. Potpuna nepripremljenost i neprilagođenost takvom načinu suđenja, koji je dominantan u svijetu naša je mana.

Ako smo mogli usvojiti zakone koji nalažu krastavcu i jajima kako da izgledaju, onda možemo i usvojiti sustav koji je dominantan u svijetu.

Prednosti takvog sustava:

  • uključuje kroz porotništvo građane u sudstvo
  • povećava se transparentnost suđenja
  • ne može se, osim u slučaju presedana desiti da za isti ili identičan slučaj budu donesene presude koje se razlikuju (presude za smjenski rad)
  • ubrzavanje rada sudstva.

Treba se uvesti imovinski cenzus za besplatnu pravnu pomoć.

Svi pred zakonom moraju imati istu šansu, ne smije biti privilegiranih.

Država mora provoditi neprekidnu kontrolu i provjeru sudstva.

II.7. MLADI

HSZ-ES će težiti uključivanju mladih u razvoj i funkcioniranje države, na temelju njihovih interesa, mogućnosti i naobrazbe. Mladima treba omogućiti besplatnu naobrazbu i sigurno zapošljavanje. Stimulirati mlade bračne parove nepovratnim kreditima (također zavisno od imovinskog cenzusa) da ostanu u domovini. Provoditi će se proaktivna natalitetna politika i to financijski i pružanjem uvjeta za podizanje i odgoj djece. Rijetki su oni koji neće imati troje i više djece, ako im država da beskamatni kredit i stan po cijeni izgradnje (uz odricanje od nameta i poreza).

II.8. UMIROVLJENICI

Svaki umirovljenik ima pravo na mirovinu dostadnu za kvalitetan i siguran život. Mora se izvršiti reorganizacija mirovinskog sustava na način da je novac koji radnici uplaćuju pod kontrolom države, koja ga konzervativno uz maksimalne mjere zaštite oplođuje na tržištu kapitala.

Danas su mirovinski fondovi u vlasništvu stranih banaka. Zar još nije svježe sjećanje na Ljubljansku i druge banke iz YU republika. Što ako te banke propadnu, država će vraćati novac? Pa mi smo država, dakle taj novac će biti nepovratno izgubljen. Osnova budućeg funkcioniranje mirovinskog novca mora biti ukidanje lažne solidarnosti.

Svaki radnik u svakom trenutku mora znati koliko ima u mirovinskom fondu, koliko su kamate koje su zarađene oplođivanjem njegova novca. Nužna je transparentnost mirovinskog sustava, da se točno zna koliko je tko dao u mirovinski fond i revalorizacija mirovina temeljem toga. Kako je moguće da netko tko je radio deset godina i u mirovini je 20 godina ima veću mirovinu od onoga tko je radio 40 godina ako imaju iste plaće. Sve uplate se moraju revalorizirati isto onako kako banke obračunavaju kredite.

Onaj tko je napunio mirovinski fond mora od tog novca i živjeti kada je u mirovini, a ne da netko radi da bi on imao mirovinu.

Oni koji su radi opravdanih razloga otišli ranije u mirovinu, njih mora financirati država. Isto tako svima koji navrše 65 godina, a nemaju nekretnine, sredstva mora se garantirati smještaj i skrb te mirovina.

II.9. HRVATSKA U MEĐUNARODNIM ODNOSIMA

Hrvatska mora nastupati pragmatično, a ne romantičarski. Nužno je shvatiti da svijet ne pokreću prijateljstva već interesi. Hrvatska mora bez obzira na NATO i EU imati svoju efikasnu vojsku i policiju te siguronosni sustav, kao i prvenstveno štititi svoje interese. Ono što RH nedostaje je vrhunski diplomatsko propagandni sustav koji je imala bivša YU. Nema stalnih neprijatelja, postoje interesi, a na diplomaciji je da od neprijatelja jučer stvara prijatelje danas. U svakom trenutku RH mora imati na umu da niti jedna tvorevina ili savez nije vječan te biti uvijek spremna na zaštitu integriteta u slučaju raspada EU ili NATO-a.

II.10. LJUDSKA PRAVA

Pravna država je najveći garant ljudskih prava. Svaki građanin Republike Hrvatske ima osnovna prava na slobodu, rad, jednakost i odgovarajuće uvjete života i na život u dostojanstvu i u blagostanju.

II.11. BORBA PROTIV SREDSTAVA OVISNOSTI

Treba provesti sveobuhvatnu široku akciju protiv opijata pružanjem smislenog življenja mladima, osmišljavanjem njihova slobodnog vremena kroz akcije putem kulture, športa i školstva i napraviti sveobuhvatni plan borbe protiv droge na razini države i lokalnoj razini. Na lokalnoj razini nužno je osigurati javne prostore za šport i rekreaciju kao i okupljališta mladeži (plesnjaci na otvorenom, koncerti, kulturno-športske manifestacije itd). Omogućiti javne kulturne manifestacije. U školstvu, tamo gdje to mogućnosti dozvoljavaju treba uposliti kvalificirane stručnjake, liječnike koji bi u suradnji sa pedagogom/psihologom i razrednicima pridonijeli ranom otkrivanju uživaoca opijata među srednješkolskom omladinom. Nužno je putem tribina i predavanja ostvariti preventivnu edukaciju u pogledu štetnosti droge.

Zakon mora biti maksimalno restriktivan prema svim dijelovima organizirane mreže nabave, transporta i distribucije opijata uz zapljenu imovine.

II.12. OČUVANJE PRIRODE I ZAŠTITA OKOLIŠA

  • zaštita izvora pitke vode, zraka i zemljišta od onečišćenja
  • zaštita mora, država će poduzeti sve da spriječi zagađivanje mora supstancijama za koje se zna da oštećuju ljudsko zdravlje, da štete živim resursima i morskom životu, koji oštećuju ljepotu prirode ili dolaze u sukob sa drugim zakonitim upotrebama mora.
  • stimulirati proizvodnju zdrave hrane
  • podsticati izgradnju malih energetskih objekata i decentralizaciju
  • prilikom izračuna cijene energije uzeti u obzir sve faktore (eventualne troškove kod zagađenja-povrat u prvobitno stanje koliko košta)
  • povećati sankcije protiv zagađivača i zakonskom regulativom ih natjerati da ugrade zaštite protiv onečišćenja
  • uvesti ekološku lipu zagađivačima na njihovu cijenu energije
  • izbacivanje toksičkih ili drugih supstancija kao i oslobađanje topline, u takvim količinama ili koncentracijama koje premašuju sposobnost prirode da ih načini bezopasnim, mora se zabraniti kako bi se osiguralo da ne dođe do nepopravljivih oštećenja ekosistema.
  • provoditi aktivnu politiku, razvojnim planiranim projektima privući stručnjake uz adekvatnu plaću (podcjenjeno školstvo, zdravstvo i stručno osoblje u raznim ministarstvima)
  • NE ŠTEDITI NA KRIVOM MJESTU
  • ekološki nedostaci prouzročeni uvjetima nerazvijenosti najbolje se saniraju ubrzanim razvojem uz značajnu količinu financijske i tehničke pomoći kroz toliko vremena koliko je potrebno.
  • odgovarajuće nacionalne ustanove moraju biti zadužene zadaćom planiranja, gospodarenja i kontrole okolišnih izvora države sa ciljem da poboljšaju kvalitetu okoliša.
  • od bitnog je značaja stabilnost cijena i odgovarajuće zarade za primarne potrebe.
  • potrebno je osigurati sredstva da bi se sačuvala i poboljšala okolina, uzimajući u obzir okolnosti i posebne zahtjeve.
  • racionalno planiranje predstavlja bitno oruđe da bi se uklonili sukobi između razvojnih potreba i potreba za zaštitom i poboljšanjem okoline.
  • stimulirati PROIZVODNJU BIO HRANE A ZABRANITI MODIFICIRANU
  • VRATITI PROIZVODNJU HRANE U OKVIRE PRIRODNIH ZAKONITOSTI, proizvoditi hranu na zdravom zemljištu uz maksimalnu zaštitu obradivog zemljišta od neplanske izgradnje i urbanizacije

II.13. EKOLOŠKA IZGRADNJA

  • potrebno je primjeniti planiranje u ljudskim naseljima i urbanizaciji s ciljem da se izbjegnu negativni učinci na okolinu i dobije maksimalna socijalna, ekonomska i ekološka korist za sve.
  • zdrave lokacije i ekološki materijali

II.14. EKOLOGIJA, EKONOMIKA, ENERGIJA

  • uvesti zakonsku regulativu glede dozvoljenog postotka onečiščenja zraka
  • internalizirati troškove energenata uključivanjem cijene ekološke zaštite u cijenu energenta, a ne eksternalizacija-gledanje samo vidljivih troškova
  • uvesti kogenerativnu proizvodnju, npr. TT-termoelektrana i toplana skupa, proizvodnja el. energije i topline zajedno
  • izbaciti genetski inžinjering u proizvodnji hrane
  • što više izbacivati upotrebu pesticida prema mogućnostima
  • sposobnost zemlje da proizvodi obnovljive prirodne resurse mora se očuvati i kad god je to moguće poboljšavati i obnavljati.
  • neobnovljivi se resursi Zemlje moraju upotrebljavati na takav način da se spriječi opasnost njihova buduća iscrpljivanja i da korist od njihove upotrebe dijeli čitavo čovječanstvo.

II.15.EKO TURIZAM

  • zaustaviti devastiranje okoliša
  • regulirati lokacije za masovni i elitni turizam
  • turizam se mora planski razvijati, a mora sadržavati ekološku (ne narušavati ekološku ravnotežu), ekonomsku (ekonomska korist domicilnog stanovništva) i društvenu komponentu razvoja